Diş çıkartıyorum afedersin

Diş çıkartmaya başlangıç ile ilgili ilk yazımdan beri epey zaman geçmiş, Nefes hanımın ağzındaki dişler hepimizi yemeye yetecek sayıya gelmişken, 2. bir diş yazısı yazabilirim sanırım. Bence diş çıkartma dönemi herkesin hakkında en çok konuştuğu ve bundan dolayı olsa gerek en çok hurafenin olduğu konu.

  • Fayda-zarar karşılaştırması

Genelde karar verirken hep  fayda /zarar analizi yaparım, mühendislik huyum kurusun analizi severim. Diş için uygulayacağınız herşeyde bunu düşünün derim

Mesela diş jeli?

Kimine göre ilaç endüstrisinin şeysi, kimine göre etkisiz bişiy… Yadsınamaz bir gerçek var ki o da o jelin içindeki herneyse bile sürünce bebeğin ağlaması geçeceğine olan anne inancını yükseltmesi, moral – motivasyon vermesi diyebiliriz! Yıllarca ilaç üretimi, argesi satışı ve pazarlamasında bulunmuş birisi olarak diyebilirim ki evet içinde diş bölgesini hafiften rahatlatacak bir etken madde tabiki var. Ama ”çocoğomo olaç vormooycomm” diye direnip sabaha kadar o illet diş ağrısıyla ağlatmak bana göre değil baştan söyleyeyim. Peki onu sürünce bir anda gülücükler mi saçıyor. Tabiki hayır, ama gecenin ikisinde yes/no diye cevaplayamayacağınız sadece rahatlatmasına bile kurban olacağınız bişiy varsa o da diş jeli diyebilirim. En azından bir kere sürüp deneyebileceğiniz kadar masum birşey. Ve evet ben diş konusunda oldukça şanslıydım, ama gecenin köründe anlamsız ağlamalar olduğunda dişetinde kabarıklık gibi gördiğimiz yere sürdük ve  etkisi olduğuna inandık.

  • Doğal yöntemler

Bu yöntemlerin hiç zararı yokki, ilaç sürmekten daha iyidir diye düşünmeyin. Yeşil çayı bile fazla içersen zararı oluyor. Dolayısıyle çocuğa diş jeli sürmeyim, ilaçtır diyip bilmemne otunu bahçeden koparıp dişinin üstüne koymak çok daha tehlikelidir!!

Taze yeşil soğan

İşte benim en sevdiğim yöntem, doğal olarak yediğinde ağzın içini hafifçe uyuşturması eline veridğimiz ilk günden beri Nefes hanım için bir eğlence unsuru idi. Aşağıdaki fotoya tıklayarak 10 aylık Nefes’in soğanı nasıl yediğini görebilirsiniz.

Nefes hanım’ın yeşil soğan aşkı…

Donmuş anne sütü emziği

Bu fikir ilk gördüğümde çok orjinal gelse de pratikte biraz garip oluyor. Bir yandan eriyor, yapış yapış olma durumu var, bir yandan çocuk ne bu filan diye anlam veremiyor, soğuk vs sevmiyorsa zaten hiç şansınız yok, bizimki buz yediği için hoşuna gitmişti. Belki sadece ön dişler için kullanılırsa faydalı olabilir. Biz çocuğun dikkatini dağıtıp şaşırtarak ağlamasını susturma amaçlı kullanmıştık 🙂  deneme videosunun linki aşağıda…

Anne sütü emziği 🙂

Diş çıkartma ile ilgili ilk yazımı kaçıranlar aşağıdaki linke tıklayarak okuyabilirler.

Diş çıkartmaya hazır mısınız?

3. yazımda değineceğim konuları aşağıda belirtiyorum, eklemek istediğiniz bir konu varsa yorum kısmına belirtiniz.

  • diş hekimi kontrolu
  • ilk dişi görenin hediye alması mecburi midir?  🙂
  • diş buğdayı hadisesi

Bu arada bizdeki diş durumu; Sadece son azılar kaldııı son azılaaar… Delikanlıysalar teker teker gelmeleri dileklerimle…

 

blw ile geleceğin gurmeleri (mi) yetişiyor.

Hiç bir zaman iştahlı bir insan olmadım. (emzirme dönemini saymazsak 🙂 Hatta bir dönem kilo almaya çalışmak gibi enteresan huylarım vardı. Böyle bir insanın bebekliğini sorsanız muhtemelen ‘ayy çok iştahsızdııı, hiç bişiyy yemiiyooduu‘ filan deneceğini sanırsınız ama işin aslı öyle değil. Bildiğiniz boğumları ısırılan bir bebeymişim. Yani işin özü, ne çocuğum yemiyor diye üzülmek, ne de obez olacak bu çocuk diye kahrolmak lazım. Çocuğunuzun keyfi yerindeyse gerisi boş… Peki bu çocuk az ya da çok birşeyler yiyecek ama nasıl yiyecek?

Ben Nefes doğduğundan beri hiç yeme konusunda zorlamadım onu, ne kadar isterse o kadar yedi, emdi…  Hatta  ilk doğduğu zamanlarda ağlamasını susturamayan, bana getirip ‘açç bu çocuk açç‘ diyordu emzirmem için, bense her ağladığında bunun açlık tabanlı olmadığını anlatmaya çalışıyordum 🙂 Böylece Nefes hiç ‘ağladığımda o meme bana gelir arkadaş’ mantığında bir çocuk olmadı. Hala da ağladığında istediğinin olacağından bir haber garibim 🙂

6. ayda değişen hayatlar ile başlıyor meselemiz…

Anneler ( ve şimdilerde bir çok baba) bilir. 6. ayda ek gıda denen olaya başlanıyor. Yoğurttu, kabaktı, havuçtu derken nasıl yedireceğini bilemediğinden bir bakmışşsın çocuğa lapayı yediriyorsun. E insan korkuyo tabi doğduğundan beri sıvı şeyler tüketen çocuğun eline havucu vermeye.. Hemen karıştırılıyor kitaplar, tarifler… Blw denen şey dikkatimizi çekiyor. Tanımını bilen bilir ama tekrarda fayda var ‘baby led weaning‘ nam-ı diğer ‘bebeğin kendi kendine beslenmesi’ meselesi. Ben klasik yöntemle blw yi karıştıran annlerdenim. Klasik dediysek  herşeyin rondodan geçirilerek yapıldığı püreye karşıyım. Çocuğa çiğnemeyi öğretmiyo filan diye diil, görüntü çok itici. Bulamaç gibi bir şeyi çocuğa ver, ne tat, ne zevk ne renk olsun yemekte! Sonra deki ‘çocooom brokoli yemooyooor!’ Bırak havucun turuncusunu görsün çocuk. Sonra sadece tavşan kardeşin yediği bir şey sanmasın kitaplardan öğrenip!

Bir itiraf şart tabi burda 🙂 Blw yi de öyle hunharca  (tam anlamıyla 🙂 değil kendimce  ve oldukça temiz (!) yaptığımı söylemeliyim. Başak burcuyum tabi bazı şeyler değişmiyor 🙂 Yok canım yere çöp poşeti yaymayı da denedim, mavisi bizimkinin dikkatini çekti, ne iştah kaldı ne bişiy, ona bakmaktan yemek yiyemedi. Siyahından korktu 🙂 Çöp poşetinden vazgeçtik, o dağıtıyor, biz siliyoruz… Birde buharlı temizlik makinası ile 145 °C’lık buharla üstünden geçince miss gibi oluyor yerler, hemde hijyenik merak etmeyiniz titiz anneler 😉

Dedim ya herseyi önüne bırakıp tam anlamıyla blw yapmaya hem vaktim hem sabrım pek müsade etmedi. Bir yandan kaşıkla yedirirken diğer yandan dilimleyip de verdiğimizde, bir süre sonra dilimli kısmının daha çok hoşuna gittiğini  kendisi farketti bizimki. Ama hani kaşıkla verince de lüp lüp yemesini biliyor 🙂 Lakin yiyeceği büyük parçalı şeylerse ( köfte, omlet gibi) bir ingiliz asilzadesi gibi eliyle ‘nooo’ işareti yaparken kafasını da sola çeviriyor. O zaman anlıyoruz ki kendi yemek istiyor. Parçayı yavaşça önüne bırakıyoruz 🙂

tercih

ve denemeler ardı ardına devam ediyoor. işte benim bazı ufak tecrubelerim;

  • Armut  ve şeftali yumuşaklarından seçilince çiğ olarak verilebiliyor.
  • Muz genelde elinden kaydığı için kabugunu bıçkla keserek şapka gibi cıkarın. Kabuğundan tutunca kaymıyor. Yedikçe yine bıçakla halka halka kabuğu soyabilirsiniz
  • Kabağı ve havucu haşlayınca süresini ayarlayamadığım için fazla yumuşak olabiliyor, o sebeple bunları genelde fırınladım . Patates ile birlikte harika oluyor. Rengine göre istediğini seçiyor küçük gurme…

ilk bir kaç ay için bu kadar tüyo bana yetti . Ama blw dediğiniz engin bir deniz. Okumak, deneyimlemek, paylaşmak gerek…

img_3485

img_3486
ilk deneme için 2 dişle anca bu kadar kemirilebildi.. 
havuc-blw-sonu
hiç fena değil…

blw-sonu

 

Hiç unutmam henuz 6 aylıkken eline şeftaliyi verdiğimde görenler  çok gülmüştü.

Ah ilahi Sinem çocuk tutamıyo bile nasıl karnı doyacak??

Ama işte sen o gün verme, bir ay sonra verme, o çocuk hiç kendi yemeyi öğrenemiyor ki…

Valla şu videonun sonunda o elinden habire kayan  şeftaliyi  ağzına atabiliyo ya, o surattaki mutluluğu görmek benim için herşeyden öte bi mutluluk… Bunu yapabilmek 1,5 ayımızı aldı ama başardık be arkadaş!! Şimdilerde 1 yaşını geçti ve bildiğin önüne konulan yiyecekleri tadıyo, istediği kadarını yiyor, doyduğunda bırakıyor. O yemeğini tadarken biz de kendi yemeğimizi yiyoruz. Konuşmaya tam anlamıyla başladığında masa başı sohbetlerine de ortak olacağı kesin gibi duruyor 😉

İşte bizim kızın kaşıkla ve elle başlayan blw macerasıından bir derleme de burda…

Su an bu yöntemi deneyen pek çok anne var. Bu konuda açılmış sosyal medya grupları mevcut. Çok da güzel  paylaşımları oluyor. Dedim ya bu konuda uçsuz bucaksız bilgiler var. İstediğiniz miktarda alıp güzel gurmeler yetiştirmek tamamen elinizde 😉 Sonradan gurme olacağına Nefes hanım bebeklikten gurme 😉

Blw yaparak lahmacun yemek

BLW NEdir? Kısaca bebeğin kendi elleriyle yemeğini yemesidir. #kendikendinebeslenme diye de instagramda aratırsanız çok güzel fotolar bulabilirsiniz. Açılımı Baby Led Weaning olan kendi kendine beslenme pek de keyiflidir çünkü bebek size bağımlı olmadan karnını doyurur. Siz de bu arada yemeğinizi yiyebilirsiniz, kahvenizi içebilirsiniz…(hele ki yemek sonrası dağınıklığı sizden başkası toplarsa daha da şahanedir:)

Peki NASIL yapılır bu BLW denen şey? Biraz araştırma yapınca aslında anlıyorsun ki çok da yeni bir sey değilmiş. Hepimiz hayatımızın bir döneminde blw yapmışızdır.:) Mesela ben geçen hafta lahmacunu blw yaparak yedim.

Ama biz anneler biraz evhamlımıyız neyiz? ”Aaaa 6 aylık çocuğun eline armut verilir mi?” ”Havuç verilir mi?” ”Boğulur ayol!” söylemleri çıkıverir ağzımızdan… Halbuki azcık araştırsak ne güzel olur değil mi?

Bir gurmenin doğuşu! (Tıklayınız)

Boğulmak sadece bebek için değil biz yetişkinler için de her zaman bir risk! Onu geçicen önce. He dersen ki ”ay kaşıkla verince çocuk daha iyi doyuyoooor ” ( çocuk mu sen mi doyuyorsun önce onu düşün 🙂 Malum bebek midesi ne kadar? Doktoruna sorarsan söyler 🙂 Dikkat ettikten sonra ve biraz da ilk yardım konusunda bilgi edindikten sonra kendinize ve bebeğinize güvenmemek için hiç bir sebebiniz yok. Bakınız aşağıdaki videoda Nefes 7,5 aylık..

Bir kaç basit kural var bilmek gereken;

1-Sert ve küçük parçalı  yiyeceklerden kaçınmalıyız ( ceviz, fındık, çiğ havuç gb )

2- Çocuk her öğürdüğünde ”ay boğazına kaçtı!!” diye bağırmamalıyız. Çünkü çocukların öğürme refleksi dilin hemen orta kısmında ( güvenlik amacıyla sensörünü buraya koymuş Yarabbim 🙂 Ama bizdeki gibi sanıp çocuğu hemen ters cevirip sırtına vurursanız hem o hem siz korkabilirsiniz gereksiz yere!

Daha fazla kuralda yazılabilir elbette ama bana bu iki ana kural yetti. Gerisi cesaret ve birazda dikkat … Aaaa tabi çocuğun eline verip yiyeceği, sonra gidip bulaşıkları yıkamayın!! Bu işi birlikte yapıyoruz,  sadece biz karışmayıp ona zaman tanıyoruz…

İşte bizim bu şekilde Nefesle birlikte iştah açıcı videolar çektiğimiz doğrudur. O yer ben çekerim 🙂

Not: Diyetteyseniz izlemeyiniz!! kendinizi buzdolabına koşarken bulabilirsiniz.

Istah acici videolar cektigimiz dogrudur!!… #erik #blw #blwturkiye #internetanneleri #babygirl #kendikendinebeslenme #nefeshanim

A post shared by 💝 Sinem Başarır Tütenler (@annededigin) on

 

Peki ben NEDEN BLW‘ye başladım?

Çünkü etrafımda 5-6 yaşını geçmiş çocukların yemeklerini annelerinin yedirdiğini gördüm ve dedim  ki ”yooo dostum!!!” 🙂 🙂 🙂

Bir de işin keyif kısmı var. Kabul et sende mutlu olmuyor musun o lahmacunu ellerinle yerken 🙂 Bırak çocuğun mutlu olsun!!!